onsdag 13 februari 2013

Herr och fru uggla, applikation med mönster

croched owl free patern

croched owl free patern
 Ugglorna i sin naturliga (?) miljö.

croched owl free patern
Så här stora blir de med Tilda garn och virknål nr. 3.00.

Inspirerad av alla ugglor på mobiler , mormorsrutor och annat man ser överallt knåpade jag ihop dessa igår. De kan man nog sätta på mycket, mössor, på kylskåpsmagneter eller kanske i påskriset framöver. De var snabba och roliga att göra så jag känner på mig att de två kommer att få sällskap inom en snar framtid. 
Här kommer mönstret för den som vill göra egna:

Uggla, applikation

Kropp:V1: 6 fm i magisk ring (6)
V2: 2 fm i varje m varvet ut (12)
V3: *1 fm, 2i1* upprepa varvet ut (18)
V4: *2 i 1, 2 fm* upprepa varvet ut (24)
V5: 1 fm, *1 hst, 2st i 1, 1hst, 1 fm* upprepa 2 ggr, sedan  4 fm, 2 i 1, 4 fm, 2 i 1, 4 fm.  (28)
V6:  4 fm, 3 lm, 1 fm i första lm, 5 fm, 3 lm, 1 fm i första lm, 19 fm, 1 sm.
Avsluta och fäst.
Ta dubbelt garn och trä igenom spetsen på "öronen" och knyt en knut, klipp till lagom längd, kamma ut trådarna i garnet.

Mage
V1: 6 fm i magisk ring (6)
V2: 2 i 1 varvet ut (12)
V3: *1 fm, 2 i 1* upprepa varvet ut, sedan 1 fm, 1 sm(18)
Avsluta och fäst.

Ögon:
Yttre del:
V1: 6 fm i magisk ring
V2: 2 i 1 varvet ut, sedan 1 sm (12)
Avsluta och fäst
Göt två likadana

Inre del:
V1: 5 fm i magisk ring (5)
V2: 2 i 1 varvet ut (10)
Avsluta och fäst.
Gör två likadana.

Ben
4 lm, 2 sm, börja i andra m från virknålen, *3 lm, 2 sm, börja i andra m från virknålen* upprepa 2 ggr, gör sedan sm i första m på arbetet. Avsluta och fäst.
Gör två likadana.

Näbb:
2 lm, i första lm gör: 1 fm, 1 st, 1 fm. Fäst garnet. Näbben kan behövas formas till lite när man syr fast den.

Som pupill i ögonen kan man sätta en pärla eller göra en knut av svart garn  och sy dit.
Nu ska alla delar sys ihop.
Om man vill kan man göra två stycken kroppar och sy dit den andra på baksidan så blir den lite tjockare och stadigare, men det beror ju på vad man ska ha sin uggla till. Här finns exempel på det :). 


Lycka till!

9 kommentarer:

  1. Jättegulliga ugglor!!
    Fanns många fina saker du gjort här på bloggen...så på återseende ;)
    /Maria

    SvaraRadera
  2. Så söta! Måste testa att göra någon gång. Tack för att du delat med dig av din beskrivning!

    SvaraRadera
  3. Gud så söta! Jag virkade några katter för ett tag sedan, kanske de vill ha lite sällskap ;)

    SvaraRadera
  4. Hej!!!
    JAg skulle vilja se hur ugglan ser ut utan magen för jag fattar inte riktigt mönstret och tror att jag förstår bättre om jag ser maskorna
    //Lillemor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kanske ska ordna en liten steg för steg beskrivning, eller försöka mig på att göra ett diagram :)

      Radera
  5. Har försökt och försökt men mina ugglor vägrar bli "platta" det blir som alltid en rund cirkel som drar sig mot mitten, som en typisk amigurumi. Men de är så fina! får väl fortsätta försöka...

    SvaraRadera
  6. Åh, så söta :) Fick just en sådan av en vän och blev sugen på att prova själv. Vilken inspirerande blogg. Kommer strax tillbaka :)

    SvaraRadera
  7. Hej, min dotter virkade en uggla efter ditt mönster. Resultatet kan du se på min blogg http://mariashemmagjorda.blogspot.se/2014/03/dottern-virkar.html

    SvaraRadera