söndag 24 mars 2013

Hett paket


virka mat


virka mat

I går var vi på kalas och då hade vi såklart med oss paket. Som en kombinerad ledtråd och paketdekoration gjorde jag två chilifrukter att sätta på paketet, det innehöll nämligen en Tex mex kokbok. Det kanske är något till nästa jul istället för att rimma, en virkad ledtråd, det gäller att börja i tid bara :)

Chilin gjorde jag ungefär såhär:
Rött garn:
V1: 6 fm i en magisk ring
V2: 2 i 1 varvet ut (12)
sedan virkade jag 1 fm i varje m några varv, sedan började jag att minska 1 m i vartannat varv på samma ställe på varvet, det gör att chilin blir lite böjd, tills det var slut på maskor. Innan hålet blev för litet fyllde jag den med lite vadd.

Grönt garn:
V1: 6 fm i en magisk ring
V2: 2 i 1, 2 i 1, 2 fm, 2 i 1, 2 i 1. avsluta och fäst.
Kvisten:
jag virkade några lm, gjorde 2 fm i 1, i den andra lm från nålen och sedan fortsatte jag med sm .  Sedan trädde jag kvisten igenom den magiska ringen på den andra gröna delen och sydde fast det på toppen av chilifrukten.

1 kommentar: