tisdag 7 maj 2013

Virkade stjärnor med mönster

croched star free patern
Byxor utan hål är ju helt klart bättre än byxor med hål.

crochet star free patern
Sjärnan i favoritfärgen röd, ferrari röd såklart.

Av någon konstig anledning så är det hål på knäna på alla storebrorsans byxor. Det finns ju en massa köpelappar men de är ganska dyra och ofta väldigt smala på höjden eller bredden så att de inte täcker hålet, å då är de ju inte mycket att hänga i julgranen (eller snarare att sätta på byxorna).
I en virkgrupp på facebook såg jag en som hade virkat runda lappar och satt på byxor, mycket bra idé tyckte jag! Men jag ville ha stjärnor och som vanligt hittar jag aldrig mönster på några som jag tycker är fina. Så då får man göra sig ett eget :)
Om det är fler som har problem med mal i garderoben (eller vad nu hålen kan bero på) eller kanske något annat som är i behov av en stjärna så kommer mönstret här: 

V1: 6 fm i magisk ring (6)
V2: 2 fm i varje m varvet ut (12)
V3: *1 fm, 2 i 1* upprepa varvet ut (18) 
V4: *2 fm , 2 i 1* upprepa varvet ut (24)
V5: *3 fm, 2 i 1* upprepa varvet ut (30)
V6: 1 fm *2 i 1, 4 fm* upprepa 5 gånger, sedan 3 fm (35)
Spetsarna:
fortsätt med att göra 6 fm, 1 lm (=vändmaska), vänd och virka tillbaka, 
6 fm, 1 lm, vänd
hoppa över 1:a m, gör 5 fm, 1 lm, vänd
hoppa över 1:a m, gör 4 fm, 1 lm, vänd
hoppa över 1:a m, gör 3 fm, 1 lm, vänd
hoppa över 1:a m, gör 2 fm, 1 lm, vänd
hoppa över 1:a m, gör 1 fm, fortsätt nu att virka fm ner ensmed sidan på spetsen, ner mot cirkeln, gör 1 fm i första "lediga" m på cirkeln efter spetsen. 
Fortsätt att virka fyra till spetsar på samma sätt.
Gör nu ett varv med fm runt kanten på hela stjärnan, på "spetsarna" gör: 1 fm, 2 lm, 1 fm i första lm, 1 fm i samma m som den första fm på toppen. Avsluta och fäst.

Så har man gjort sig en stjärna som förmodligen kommer hålla längre än byxorna. Men då finns det väl nya byxor med nya hål kan jag tänka mig :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar